Dostęp do rynków zagranicznych – narzędzia UE dla polskich firmGlobalne napięcia handlowe, polityka handlowa Unii Europejskiej, implementacja i egzekwowanie preferencyjnych umów handlowych, a także bariery w dostępie do rynków zagranicznych – o tym rozmawiano podczas Konferencji Market Access Day, która odbyła się 21 maja 2025 r. w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.Oprócz Krzysztofa Paszyka –
ministra rozwoju i technologii oraz Denisa Redonneta - zastępcy dyrektora
Dyrekcji Generalnej ds. Handlu i Bezpieczeństwa Gospodarczego Komisji
Europejskiej, w wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele polskiej
administracji, KE oraz biznesu. Konferencja odbyła się w ramach polskiej
prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Wydarzenie zgromadziło pond
200 uczestników reprezentujących biznes, samorząd gospodarczy i administrację
państwową. Najliczniejsze grono stanowili polscy przedsiębiorcy – przede
wszystkim przedstawiciele sektora MŚP oraz firm rozpoczynających działalność
eksportową poza Unią Europejską.
Wspólna platforma wiedzy i
współpracy
Celem Market Acces Day było
przekazanie praktycznej wiedzy o tym jak wykorzystać dostępne instrumenty
polityki handlowej Unii Europejskiej, aby skutecznie rozwijać działalność na
rynkach pozaunijnych. Eksperci MRiT, Komisji Europejskiej, MSZ, Głównego Inspektoratu
Weterynarii oraz Krajowej Izby Gospodarczej przedstawili konkretne narzędzia
wspierające ekspansję międzynarodową polskich przedsiębiorstw, w tym takie,
które prowadzą do znoszenia barier na rynkach krajów pozaunijinych.
Rozmowy z reprezentantami
wiodących firm z branż: motoryzacyjnej, kosmetycznej, farmaceutycznej,
rolno-spożywczej i spirytusowej stanowiły pole do wymiany doświadczeń nt.
przełamywania barier w handlu międzynarodowym oraz poznania ich know-how w
zakresie współpracy z polską administracją i Komisją Europejską.
Doświadczenie, narzędzia,
inspiracja – fundamenty skutecznej ekspansji zagranicznej
Podczas licznych paneli i
wystąpień eksperci poruszali najistotniejsze kwestie związane z dostępem do
rynków zagranicznych. W centrum uwagi znalazły się m.in.:
- aktualne wyzwania i szanse w globalnym
handlu,
- znaczenie polityki handlowej UE i WTO oraz
wynikające z niej korzyści dla polskich firm,
- narzędzia wsparcia eksportu, takie jak:
- platforma Access2Markets,
- RoSA – reguły pochodzenia w
preferencyjnych umowach handlowych,
- Single Entry Point – składanie skarg na
utrudniania w handlu,
- praktyczne działania na rzecz eliminacji
barier w handlu z USA, Chinami i innymi rynkami poza UE.
Jednym z najistotniejszych
elementów konferencji były prezentacje firm, które z sukcesem wkroczyły na
rynki globalne, pokonując bariery i wykorzystując przy udziale MRiT unijne
instrumenty wsparcia. Ich doświadczenia przedstawione na przykładzie konkretnych
branż stanowiły źródło inspiracji dla uczestników Market Access Day.
Źródło: MRiT
pełna lista aktualności
|