Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Dostęp do rynków zagranicznych – narzędzia UE dla polskich firm
Globalne napięcia handlowe, polityka handlowa Unii Europejskiej, implementacja i egzekwowanie preferencyjnych umów handlowych, a także bariery w dostępie do rynków zagranicznych – o tym rozmawiano podczas Konferencji Market Access Day, która odbyła się 21 maja 2025 r. w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.

Oprócz Krzysztofa Paszyka – ministra rozwoju i technologii oraz Denisa Redonneta - zastępcy dyrektora Dyrekcji Generalnej ds. Handlu i Bezpieczeństwa Gospodarczego Komisji Europejskiej, w wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele polskiej administracji, KE oraz biznesu. Konferencja odbyła się w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

 

Wydarzenie zgromadziło pond 200 uczestników reprezentujących biznes, samorząd gospodarczy i administrację państwową. Najliczniejsze grono stanowili polscy przedsiębiorcy – przede wszystkim przedstawiciele sektora MŚP oraz firm rozpoczynających działalność eksportową poza Unią Europejską. 

 

Wspólna platforma wiedzy i współpracy

 

Celem Market Acces Day było przekazanie praktycznej wiedzy o tym jak wykorzystać dostępne instrumenty polityki handlowej Unii Europejskiej, aby skutecznie rozwijać działalność na rynkach pozaunijnych. Eksperci MRiT, Komisji Europejskiej, MSZ, Głównego Inspektoratu Weterynarii oraz Krajowej Izby Gospodarczej przedstawili konkretne narzędzia wspierające ekspansję międzynarodową polskich przedsiębiorstw, w tym takie, które prowadzą do znoszenia barier na rynkach krajów pozaunijinych.

Rozmowy z reprezentantami wiodących firm z branż: motoryzacyjnej, kosmetycznej, farmaceutycznej, rolno-spożywczej i spirytusowej stanowiły pole do wymiany doświadczeń nt. przełamywania barier w handlu międzynarodowym oraz poznania ich know-how w zakresie współpracy z polską administracją i Komisją Europejską. 

 

Doświadczenie, narzędzia, inspiracja – fundamenty skutecznej ekspansji zagranicznej 

 

Podczas licznych paneli i wystąpień eksperci poruszali najistotniejsze kwestie związane z dostępem do rynków zagranicznych. W centrum uwagi znalazły się m.in.:

  • aktualne wyzwania i szanse w globalnym handlu,
  • znaczenie polityki handlowej UE i WTO oraz wynikające z niej korzyści dla polskich firm,
  • narzędzia wsparcia eksportu, takie jak:
    • platforma Access2Markets,
    • RoSA – reguły pochodzenia w preferencyjnych umowach handlowych,
    • Single Entry Point – składanie skarg na utrudniania w handlu,
  • praktyczne działania na rzecz eliminacji barier w handlu z USA, Chinami i innymi rynkami poza UE.

Jednym z najistotniejszych elementów konferencji były prezentacje firm, które z sukcesem wkroczyły na rynki globalne, pokonując bariery i wykorzystując przy udziale MRiT unijne instrumenty wsparcia. Ich doświadczenia przedstawione na przykładzie konkretnych branż stanowiły źródło inspiracji dla uczestników Market Access Day. 


Źródło: MRiT


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij