35 lat Colian: od rodzinnej firmy Ziołopex w Piątku Wielkim do wiodącego gracza na polskim rynku spożywczym – teraz czas na globalny etapW roku jubileuszu 35-lecia Grupa Colian potwierdza swoją silną pozycję w branży spożywczej. Firma, obecna na ponad 70 rynkach, łączy rodzinne wartości z nowoczesną strategią ekspansji i innowacji. Kulminacją obchodów była uroczysta gala 5 czerwca br. w Warszawie, podczas której przedstawiono dotychczasowe kierunki rozwoju i zarysowano plany działania na najbliższe lata. Podkreślono, że kolejne kroki Colian to dalsze budowanie marek na rynkach krajowym oraz międzynarodowym.Gala jubileuszowa – święto pracowników, firm współpracujących i wizja
przyszłości
Część merytoryczną wydarzenia zainaugurował Prezydent RP w latach
1995-2005, Aleksander Kwaśniewski, wspólnie z Prezesem Colian, Janem
Kolańskim. Po tej debacie odbył się panel dyskusyjny na temat „Ambicje
globalne, realia lokalne – jak skutecznie rozwijać ekspansję zagraniczną?” Wydarzenie
zgromadziło ponad pół tysiąca gości ze świata biznesu, mediów, władz lokalnych oraz
przyjaciół Colian. Było doskonałą okazją do sentymentalnej podróży przez
minione lata rozwoju Grupy, nagrodzenia kluczowych partnerów oraz podziękowania
pracownikom, związanym z firmą od początku lat 90. Spotkanie uświetniły
spektakularny pokaz mody oraz występ gwiazdy polskiej sceny muzycznej – Dody.
– Colian buduje solidne fundamenty, silne marki, inwestuje w rozwój i, co
najbardziej cieszy, posiada zaangażowany zespół. Ale nie byłoby tego bez odwagi
z 1990 roku. Dlatego 35-lecie to dla nas nie tylko jubileusz, ale zobowiązanie
do dalszego rozwoju w duchu odpowiedzialności, jakości i innowacji –
podsumowuje Jan Kolański.
Obecnie 70% przychodów Colian pochodzi z rynków zagranicznych, w tym
z rynków: niemieckiego, francuskiego, brytyjskiego i irlandzkiego, gdzie
firma jest bezpośrednio obecna, a także z eksportu. Pozostałe 30% generowane
jest na najważniejszym dla Colian rynku polskim. To efekt spójnej,
konsekwentnie realizowanej strategii rozwoju rynku krajowego i ekspansji
zagranicznej.
Początki działalności – rodzinne wartości jako fundament
W 1990 roku, w niewielkiej miejscowości Piątek Wielki pod Kaliszem, powstaje
firma Ziołopex. Producent ziół i przypraw, z zaledwie kilkoma
pracownikami, szybko zaczyna się rozwijać. Dziś – po 35 latach – Grupa Colian
to nie tylko holding spożywczy, ale także dostawca profesjonalnych usług logistycznych,
realizowanych na rynku krajowym i międzynarodowym za pośrednictwem spółki
Colian Logistic. Grupa działa też na rynku deweloperskim, oferując industrialne
mieszkania w Poznaniu, Bydgoszczy i Kaliszu.
Kluczowe akwizycje i rozwój marek – droga do lidera rynku
Kluczowym momentem w historii firmy było wejście w rynek słodyczy i
napojów. W 2003 roku Colian zakupił Jutrzenkę a już rok później – Goplanę,
której przywrócił dawny blask. Jako następne do grona słodkich marek Grupy
dołączyły kaliskie Grześki. W 2007 portfolio wzbogaciła marka Hellena, a
Oranżada – kultowy napój lat 90. – zyskała nowe życie. W 2013 roku
nastąpiło przejęcie Solidarności, co oznaczało silne wejście w kategorię pralin
z kultową Śliwką Nałęczowską na czele. Ekspansja zagraniczna Colian rozpoczęła
się w 2016 roku od zakupu kultowego brytyjskiego brandu – Elizabeth Shaw, a dwa
lata później do grupy dołączyła irlandzka Lily O’Brien’s – obie specjalizujące
się w segmencie premium.
Gubor Schokoladen – nowy etap rozwoju
W maju 2025 roku Grupa Colian ogłosiła kolejne przełomowe wydarzenie: włączenie
w swoje struktury niemieckiej firmy Gubor Schokoladen – jednego
z wiodących producentów słodyczy w Europie, znanego z takich marek jak
Riegelein, Sun Rice, Friedel czy Gubor i specjalizującego się w wyrobach
sezonowych – m.in. czekoladowych figurkach bożonarodzeniowych i wielkanocnych.
Fuzja ta wpisuje się w długoterminową strategię Colian, która zakłada
rozwój przez ekspansję zagraniczną, dywersyfikację portfolio i budowanie wartości
poprzez synergiczne połączenia.
– Przyłączenie Gubor Schokoladen do Colian to nie tylko efekt racjonalnej
analizy biznesowej, ale decyzja oparta na wspólnych wartościach i zaufaniu.
Obie firmy mają rodzinne DNA, myślą długofalowo i stawiają na jakość. Razem
będziemy w stanie szybciej odpowiadać na potrzeby rynku i wyznaczać nowe
standardy – mówi Jan Kolański, prezes Grupy Colian.
Grupa Colian to dziś znacznie więcej niż producent słodyczy, napojów,
przypraw, bakalii i lodów. W jej skład wchodzą również Colian Logistic –
niezależny operator transportowo-magazynowy, obsługujący zarówno wewnętrzne
operacje, jak i klientów zewnętrznych, oraz Colian Developer – spółka zajmująca
się projektami inwestycyjnymi i zarządzaniem nieruchomościami. Dzięki tym
kompetencjom Colian może planować złożone inwestycje i efektywnie zarządzać
łańcuchem dostaw.